NY DRAMATIK MED AMFI
Hur ser dramatiken ut i dag och hur kan dramatiken förnyas genom språket?
VAD: Ny dramatik och samtal
NÄR: 2020
VILKA: Stockholms Kvinnohistoriska, Dela Kakan, Malmö Konsthall.
Amfi är en ny scen för samtal och dramatik som vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Författare, poeter och dramatiker har bjudits in – Lone Aburas, Balsam Karam, Felicia Mulinari, Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis, vars litterära verk kommer presenteras som pjäser på scener och konsthallar i Stockholm och Malmö, regisserade av Saga Gärde. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. Satsningen produceras av Dela Kakan i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska och Malmö Konsthall och gästar bland annat konsthallen Accelerator.
Tillsammans med Amfi vill Stockholms Kvinnohistoriska sätta dramatikernas pjäser i en litteraturhistorisk kontext genom samtal i samband med föreställningen. Kvinnors arbete och konstnärlighet har traditionellt en tendens att inte ingå i kanoniseringen, något som Stockholms Kvinnohistoriska vill synliggöra.
Amfi har residens på Inter Arts center och produceras av Dela Kakan i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska och Malmö Konsthall. Projektet genomförs med stöd av Konstnärsnämnden, Kulturrådet och Författarfonden.
Läs mer om satsningen på Dela Kakans hemsida!
På bild medverkande dramatiker: Balsam Karam, Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari. Fotograf Cato Lein 2019.
Förlustens rumtid – ett terapisamtal av Balsam Karam
Den 1 och 2 oktober 2020 gästade vi konsthallen Accelerator tillsammans med Amfis föreställning Förlustens rumtid av författaren Balsam Karam. Genom samtal och ny dramatik närmade vi oss ämnen som förlust, trauma, arv, rasism och sorg – med terapirummet som plats.
“Ibland känns det som om vi begraver våra barn ovanpå varandra, om du förstår vad jag menar? Som om jorden var lager av tid och inte rum, du vet? Som om mitt och min mormors barn ligger jämsides hela tiden, hur långt ifrån varandra de än är.” – Balsam Karam
Kvällen inleddes med ett samtal mellan Balsam Karam och Palmer Lydebrant, programansvarig på Kvinnohistoriska. I samtalet fick vi en inblick i berättelsen bakom Karams text – om skrivande, rymden och om mödrar och mormödrar som burit. Föreställningen spelades sedan av Amina Szecsödy, Sofia Berg-Böhm och Saga Gärde som även regisserat – och den tog plats mitt i Accelerators pågående utställning av Johanna Gustafsson Fürst.
Foto: Sandra Åhman/Stockholms Kvinnohistoriska
Terroristens kropp av Christina Ouzounidis
Under hösten 2020 har Amfi repat inför premiären av Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, som som framförs av skådespelarna Beri Gerwise och Johan Rabaeus – regisserat av Saga Gärde. De tre första föreställningarna spelades senare på Malmö Konsthall.
Foto: Sandra Åhman/Stockholms Kvinnohistoriska