SKOLMATERIAL

LÄR DIG OM: Aborträttens historia

TILL LÄRAREN

HISTORIA - ABORTRÄTTENS HISTORIA

I den här lektionen berättar Lena Lennerhed, professor i idéhistoria på Södertörns högskola, om aborträttens historia i Sverige. Lektionen besvarar följande frågor:

  • Vad är en abort?

  • Har abort alltid varit tillåtet?

  • Vilka var kvinnorna som gjorde abort?

  • Var det farligt att göra abort?

  • Varför är vissa emot abort?

  • Hur ser abortdebatten ut i andra länder?

Lektionen kan du och dina elever ta del av här:

Gör så här

  1. Låt eleverna titta på Lennerheds föreläsning Lär dig om: Aborträttens historia (ca 24 min).

  2. Gör quizfrågorna för att kontrollera att alla har förstått föreläsningens innehåll.

  3. Ge eleverna ca 45-60 minuter till att lyssna, samtala och resonera kring instuderingsfrågorna. 

Koppling till centralt innehåll

Historia 2b

  • Tematiska fördjupningar när det gäller historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder.

  • Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras tillämpning på olika historiska frågeställningar. 

  • Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.

Koppling till förmågor och kunskaper

ämnet historia i gymnasiet

  • Lektionen ger kunskaper om tidsperioder, förändringsprocesser, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv.

  • Lektionen tränar elevens förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.

  • Lektionen tränar elevens förmåga att använda olika historiska teorier och begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

  • Lektionen tränar elevens förmåga att söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder och presentera resultatet med varierande uttrycksformer.

Quiz till eleverna

Rätt svar är markerat i fetstilt.

  1. Vilka var kvinnorna som gjorde abort innan det blev tillåtet?

  1. Framför allt fattiga kvinnor gjorde abort, men till viss del också kvinnor ur medel- och överklassen

  2. Kvinnor som hade svåra sjukdomar

  3. Kvinnor ur alla samhällsklasser gjorde abort, men det var främst kvinnor ur medel- och överklass som hade råd att söka sig till en illegal abortör.

2. Vilket år beslutar riksdagen om att införa fri abort i Sverige?

  1. 1938

  2. 1950

  3. 1974 (lagen trädde i kraft 1975).

3. Vilket historiskt källmaterial hänvisar Lena Lennerhed till i föreläsningen?

  1. Abortören Olofssons journaler över de kvinnor han gjort abort på

  2. Olika abortörers dagboksanteckningar

  3. Tidningsartiklar om demonstrationer för fri abort

4. Varför minskade antalet lagliga aborter på 1950-talet?

  1. Abortlagen ändrades 

  2. Normerna i samhället förändrades

  3. Det blev dyrare med abort

5. I vilket land är abort förbjudet i dag?

  1. Polen

  2. Irland

  3. Rumänien

SAMTALSFRÅGOR TILL ELEVERNA

Fråga 1

På 1950-talet minskade antalet lagliga aborter i Sverige, trots att lagen inte ändrades. Lena Lennerhed menar att det hänger ihop med normer som var starka i samhället vid den här tiden: hemmafruidealet och kvinnans roll som hustru och mamma till exempel. 

Hur förändrades normerna fram till 1974, när riksdagen tillät fri abort i Sverige?

Förslag på svar till fråga 1

Normerna förskjuts till att kvinnan själv har rätt att bestämma över sin egen kropp, inte myndigheterna. 

Fråga 2

Ivar Olofsson arbetade som illegal abortör i Stockholmstrakten på 1930-talet. Han blev avslöjad och dömd till fängelse för att ha utfört olagliga aborter. Varför var det här rättsfallet banbrytande för debatten om att tillåta aborter i Sverige?

Förslag på svar till fråga 2

Ivar Olofssons journaler över de kvinnor han utfört abort på, visade att det var kvinnor ur alla samhällsklasser. Eftersom han var en dyr abortör var det framförallt kvinnor ur medel- och överklassen som anlitat honom för att göra abort. Tidigare var den allmänna uppfattningen att det mest var fattiga kvinnor ur arbetarklassen som gjorde abort.

Fråga 3

Lena Lennerhed, professor i idéhistoria vid Södertörns högskola, håller i lektionen. Uppfattar du Lennerhed som tillförlitlig? Resonera och motivera ditt svar utifrån begreppen närhet, beroende och tendens.  

Förslag på svar till fråga 3

Att Lennerhed är professor i idéhistoria vid ett känt lärosäte talar för att hon har betydande kunskaper i ämnet. Hennes kunskaper är tillkomna av granskade källor och vilar på vetenskaplig grund. Lennerhed har själv studerat källmaterial från de historiska händelsernas samtid och ger exempel på sådana i föreläsningen.  

Varje människas rätt till sin egen kropp är en rättighet i en demokrati. Därför är rätten till abort en demokratisk rättighet. Lennerhed uttrycker stöd för denna rättighet.

Fråga 4

Varför blev fri abort tillåtet i Sverige 1974? Ge förklaring ur både aktörsperspektiv och strukturellt perspektiv.

Förslag på svar till fråga 4

Strukturellt perspektiv: I många delar av samhället försköts normerna efter 1950-talet till friare och mer liberala och individualistiska värden, som att alla människor själv har rätt att bestämma över sin egen kropp.

Aktörsperspektiv: Socialdemokratiska och liberala ungdoms- och studentorganisationer började kräva kvinnors rätt att själva bestämma över sin egen kropp under 1960-talet. När den moderna kvinnorörelsen startade genom Grupp 8 1970 drev också de kravet som någonting självklart. De politiska partierna förändrade sina ståndpunkter när det gamla abortmotståndet inte längre hade stöd i opinionen.

Relaterat

  • Arkivmaterial från Stockholms stadsarkiv utspritt på ett bord.

    Digitala föreläsningar: Lär dig om

    Lär er mer om ett aktuellt ämne direkt från en expert. Vad är ekonomiskt våld, hur fick Sverige fri abort och hur skrivs historia? Föreläsningarna är cirka 20 minuter långa.

  • Skolklass i bänkar med lärarinna i mitten.

    Kvinnohistoria för skolan

    Utforska alla våra digitala föreläsningar och stadsvandringar.

  • Skyltfönster till porrbutik, på utsidan sitter affischer uppsatta av Grupp 8 med budskapet "Här utnyttjas och förnedras kvinnan".

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en vandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester. För högstadier och gymnasiet.