Skolmaterial

Så tog gymnastiklärarinnan basketplanerna till Sverige, 1896

Till läraren

Historia - källkritik och historieskrivning

Poddavsnittet är en perfekt fallstudie i hur kvinnor osynliggörs i historieskrivningen.

Gör så här:

  1. Låt eleverna lyssna på poddavsnittet Så tog gymnastiklärarinnan basketen till Sverige, 1896 (ca 20 min). 

  2. Ge eleverna ca 45-60 minuter till att lyssna och besvara påståendena i tabellen (öppna och skriv ut PDF:en).

  3. Fördjupning: låt eleverna samtala och resonera utifrån instuderingsuppgifterna. 

Koppling till centralt innehåll, Historia 2a:

I poddavsnittet granskas och tolkas historiskt arkivmaterial som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.

Koppling till förmågor och kunskaper, ämnet historia i gymnasiet:

Poddavsnittet ger kunskaper om en tidsperiod och en förändringsprocess, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv. 

Poddavsnittet tränar elevens förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden. 

Till eleven

Lyssna på poddavsnittet Så tog gymnastiklärarinnan basketen till Sverige, 1896 (ca 20 min). 

Har du uppfattat innehållet?

Har du uppfattat innehållet i poddavsnittet? I avsnittet framgår att Tekla Swedlund tog basketen till Sverige på 1890-talet, kort efter att sporten uppfanns i USA. Ladda ned PDF:en med tabellen och skriv ut, markera sedan i tabellen med kryss ifall poddavsnittet ger stöd eller inte till påståendena. Motivera och förklara hur du tänker i den sista kolumnen.

Klicka här för att öppna PDF:en med tabellen att fylla i.

Samtala och resonera

  1. När du har lyssnat på hela poddavsnittet, läs följande artikel angående osynliggörandet av kvinnor i historieböckerna:
    https://www.svt.se/kultur/fa-kvinnor-i-larobocker-om-historia 

    Vilka orsaker tror du finns till att kvinnor inte syns i historieböckerna? Vad tror du är orsaken till att Bruno Söderström länge ansågs ha fört basketen till Sverige, och inte Tekla Swedlund?

  2. Att kvinnor genomför bedrifter som i efterhand tillskrivs män har hänt många gånger i världshistorien. Vilka effekter får det för hur vi idag tolkar historiska skeenden och de människor som påverkar historiens gång? Samtala och motivera ditt svar.

  3. Vilka strukturella och individuella åtgärder tror du krävs för att kvinnor ska kunna ta mer plats i den allmänna historieskrivningen? Vad kan du själv göra för att ändra utvecklingen? Resonera och motivera ditt svar.

  4. Poddavsnittet är en nutida berättelse om personer och händelser i dåtiden. Hur fungerar det som källa till historisk kunskap? Resonera om poddavsnittets styrkor och svagheter ur ett källkritiskt perspektiv. Du kan till exempel utgå från de källkritiska kriterierna äkthet, närhet, tendens och beroende.

Relaterat

  • Skyltfönster för porrbutik.

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.

  • Bild ovanifrån på flera arkivbilder.

    Lär dig om

    Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.

  • Svartvitt fotografi på klassrum med elever och lärare.

    Kvinnohistoria för skolan

    Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.