Skolmaterial

Kvinnorna på Klaragården

Till läraren

Samhällskunskap - hemlöshet och utanförskap

Gör så här:

  1. Låt eleverna lyssna på poddavsnittet “Kvinnorna på Klaragården” (ca 9 min)

  2. Eleverna får sedan 60 minuter på sig att besvara diskussionsfrågorna med stöd av material från Stockholms stadsmission och Stockholm stad.

  3. Låt eleverna debattera den femte frågan från fördjupningsuppgiften i helklass:
    “Vilka åtgärder skulle du vidta för att minska hemlösheten om du vore socialborgarråd i Stockholms stad?” 

I debatten: 

  • Var noga med att det är du och ingen annan som tilldelar ordet mellan eleverna.

  • Se till att eleverna håller sig till ämnet i diskussionen. Om de avviker från ämnet så ska det ske med ditt aktiva eller tysta godkännande.

  • Personpåhopp och förolämpningar är givetvis strikt förbjudet i klassrummet.

Koppling till centralt innehåll, Samhällskunskap 1b:

  • De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.

  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.

  • Presentation i olika former, till exempel debatter.

Koppling till förmågor och kunskaper, ämnet samhällskunskap i gymnasiet:

Poddavsnittet tränar elevens förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.

Facit till “Har du uppfattat innehållet?”

1) C

2) C

3) B

Till eleven

Lyssna på poddavsnittet “Kvinnorna på Klaragården” (ca 9 min).

Quiz: Har du uppfattat innehållet?

  • a) en plats för medlemmar i Klara kyrkoförsamling

    b) en fotografskola

    c) en plats där hemlösa kvinnor kan finna gemenskap

  • a) Klara kyrkoförsamling

    b) Stockholms stad

    c) Stockholms stadsmission

  • a) 5%

    b) 35%

    c) 65%

Fördjupningsuppgift: “60 minuters-utmaningen”

Arbeta parvis. Ni har 60 minuter på er. Under den tiden ska ni försöka ta reda på så mycket som möjligt om vilka resurser som finns för kvinnor som lever i hemlöshet i Stockholm. Ta hjälp av information på till exempel följande webbplatser för att besvara och resonera kring nedanstående frågor:

  1. Vilka orsaker finns det till att människor lever i hemlöshet?

  2. Vilken praktisk hjälp finns tillgänglig för människor som lever i hemlöshet? Ge exempel från poddavsnittet och från artiklarna.

  3. Möter kvinnor som lever i hemlöshet andra utmaningar än män som lever i hemlöshet? Vilka i så fall?

  4. Bör det finnas stöd som riktas till enbart män eller enbart kvinnor? Motivera ditt svar.

  5. Vilka åtgärder skulle du vidta för att minska hemlösheten i Stockholm om du vore socialborgarråd i Stockholms stad? Basera ditt svar på informationen som du fått genom poddavsnittet och artiklarna.

  6. Poddavsnittet är en samtida berättelse om personer och händelser i både dåtid och nutid. Resonera om poddavsnittet som trovärdig källa till information och kunskap ur ett källkritiskt perspektiv. Du kan till exempel utgå från de källkritiska kriterierna äkthet, närhet, tendens och beroende. 

Resurser:

Stockholms stadsmissions webbplats: Klaragården

Stockholms stadsmissions webbplats: Fakta om hemlöshet

Stockholms stads webbplats: Stöd till hemlösa

Relaterat

  • Arkivmaterial från Stockholms stadsarkiv utspritt på ett bord.

    Digitala föreläsningar: Lär dig om

    Lär er mer om ett aktuellt ämne direkt från en expert. Vad är ekonomiskt våld, hur fick Sverige fri abort och hur skrivs historia? Föreläsningarna är cirka 20 minuter långa.

  • Skolklass i bänkar med lärarinna i mitten.

    Kvinnohistoria för skolan

    Utforska alla våra digitala föreläsningar och stadsvandringar.

  • Skyltfönster till porrbutik, på utsidan sitter affischer uppsatta av Grupp 8 med budskapet "Här utnyttjas och förnedras kvinnan".

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en vandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester. För högstadier och gymnasiet.