SkolmateriaL

Sveriges första kvinnojourer - en trygg plats från mäns våld

Till läraren

Historia - hederskultur och utanförskap

Poddavsnittet är en perfekt start för att fördjupa sig i kvinnohistoria och patriarkala hederskulturer längre tillbaka i tiden. Använd poddavsnittet och tillhörande instuderingsfrågor för fortsatta studier om kvinnans sociala och ekonomiska ställning gentemot mannen i det svenska bondesamhället.

Gör så här:

  1. Låt eleverna lyssna på poddavsnittet “Sveriges första kvinnojourer” (ca 33 min) 

  2. Ge eleverna ca 60-90 minuter till att lyssna och besvara diskussionsfrågorna med stöd av material från poddavsnittet.

  3. Fördjupning: Komplettera poddavsnittet med artiklarna “Ogifta mödrar i Sverige” och “Mäns våld mot kvinnor” på Wikipedia. I artiklarna framgår bland annat att hederskulturer och mäns våld mot kvinnor inte är något nytt fenomen i Sverige.

    Antingen ger du eleverna i uppgift att själva läsa artiklarna på Wikipedia och besvara frågorna, eller så ger du själv eleverna exempel på hedersförtryck och mäns våld mot kvinnor i Sveriges historia, bland annat utifrån förslaget på artiklar. Därefter leder du ett samtal om historisk kontinuitet och förändring avseende mäns våld mot kvinnor i Sverige.

Resurser:

Wikipedia, “Ogifta mödrar i Sverige”

Wikipedia, “Mäns våld mot kvinnor”

Koppling till centralt innehåll, Historia 1b:

Poddavsnittet handlar till stor del om kvinnors försök att ändra sin egen och andra kvinnors situation, med perspektiv utifrån kvinnornas sociala bakgrund och etnicitet. 

Poddavsnittet ger också eleven möjlighet att kritiskt granska, tolka och använda en ljudproduktion utifrån källkritiska kriterier och metoder.

Koppling till förmågor och kunskaper, ämnet historia i gymnasiet:

Poddavsnittet ger kunskaper om en tidsperiod och förändringsprocess, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv. 

Poddavsnittet tränar elevens förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden. 

Facit till “Har du uppfattat innehållet?”

1) B

2) B

3) C

4) A

Till eleven

Lyssna på poddavsnittet “Sveriges första kvinnojourer” (ca 33 min). 

Quiz: Har du uppfattat innehållet?

  • a) 1960-talet

    b) 1970-talet

    c) 1980-talet

  • a) Rösträtt och legalisering av preventivmedel

    b) Daghem åt alla, fri abort och lika lön för lika arbete

    c) Gratis tillgång till kvinnojourer och fri abort

  • a) För att skapa platser där kvinnor kunde träffas och diskutera feministiska politiska förslag

    b) För att kvinnor av olika etniskt ursprung skulle kunna mötas

    c) För att stödja kvinnor som blivit utsatta för mäns våld

  • a) Ca 300

    b) Ca 80

    c) Ca 3

Samtala och resonera

  1. Rosita Grönfors är rädd för sin egen säkerhet och har tagit emot många hot på grund av sitt arbete. Varför fortsätter hon ändå? Vilka tror du det är som hotar henne? Varför tror du att de hotar henne? Vem eller vilka har ansvar för att kvinnojourerna kan fortsätta sitt arbete utan hot?

  2. Rosita Grönfors säger att våldsutsatta romska kvinnor sällan vänder sig till etablerade kvinnojourer. Enligt henne beror det dels på att de misstror samhället och etablerade kvinnojourer, dels på grund av den patriarkala hederskultur som många romska kvinnor befinner sig i. Angående hederskulturen så säger Rosita att om romska kvinnor får skydd av etablerade kvinnojourer och socialtjänsten så kan skyddet betyda att “hotet blir större än det ska vara”. Kvinnan är skyddad, men resten av kvinnorna och barnen i den berörda familjen “är objekt och kan fara illa”. 

    Vad tror du att hon menar med det? Samtala och resonera!

  3. Poddavsnittet är en samtida berättelse om personer och händelser i både dåtid och nutid. Resonera om poddavsnittet som trovärdig källa till information och kunskap ur ett källkritiskt perspektiv. Du kan till exempel utgå från de källkritiska kriterierna äkthet, närhet, tendens och beroende.

Fördjupningsuppgift
- “Har det funnits hederskulturer tidigare i Sverige?” 

Läs följande två artiklar på Wikipedia:

“Ogifta mödrar i Sverige”

“Mäns våld mot kvinnor” (läs från rubriken “Historia”) 

Arbeta parvis och resonera om följande frågor:

  1. Vad finns det som pekar på att hederskulturer inte alls är en ny företeelse utan har funnits i Sverige i hundratals år?

  2. På vilka sätt har hederskulturer förändrats i Sverige sedan 1800-talet? Ge exempel både från Wikipedia-artiklarna och från Stockholms Kvinnohistoriskas poddavsnitt.

  3. Vad är sig likt och vad är sig olikt gällande hur samhället bemöter mäns våld mot kvinnor, från 1800-talet till idag? Resonera och ge några exempel.

Relaterat

  • Arkivmaterial från Stockholms stadsarkiv utspritt på ett bord.

    Digitala föreläsningar: Lär dig om

    Lär er mer om ett aktuellt ämne direkt från en expert. Vad är ekonomiskt våld, hur fick Sverige fri abort och hur skrivs historia? Föreläsningarna är cirka 20 minuter långa.

  • Skolklass i bänkar med lärarinna i mitten.

    Kvinnohistoria för skolan

    Utforska alla våra digitala föreläsningar och stadsvandringar.

  • Skyltfönster till porrbutik, på utsidan sitter affischer uppsatta av Grupp 8 med budskapet "Här utnyttjas och förnedras kvinnan".

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en vandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester. För högstadier och gymnasiet.