Skolmaterial

svarvade spiror och ideal på skönhetstävling, 1926

Till läraren

Historia - rasbiologi och normer

Poddavsnittet berättar om hur rasbiologiska idéer framträder i svenska veckotidningar och ungdomskultur under 1920-talet. Om dina elever inte alls känner till rasbiologin och dess betydelse för nazismen så rekommenderar vi att du introducerar eleverna till ämnet innan de lyssnar på poddavsnittet. Ta till exempel hjälp av elevernas lärobok i historia eller artiklar på SO-rummet:

https://www.so-rummet.se/kategorier/rasbiologi 

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/rasbiologin-i-sverige-i-borjan-av-1900-talet# 

Gör så här:

  1. Låt eleverna lyssna på poddavsnittet Svarvade spiror och ideal på skönhetstävling 1926 (ca 20 min).

  2. Ge eleverna ca 45-60 minuter till att lyssna, samtala och resonera kring instuderingsfrågorna.  Till delen “Har du uppfattat innehållet?” finns också en PDF för eleverna att fylla i.


Koppling till centralt innehåll, Historia 2a:

Poddavsnittet lämpar sig som en tematisk fördjupning kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen, och synen på jämställdhet och människors värde.

Poddavsnittet ger också eleven möjlighet att kritiskt granska och tolka historisk forskning, samt använda en ljudproduktion utifrån källkritiska kriterier och metoder.

Koppling till förmågor och kunskaper, ämnet historia i gymnasiet:

Poddavsnittet ger kunskaper om en tidsperiod och en förändringsprocess, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv. 

Poddavsnittet tränar elevens förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden. 

Till eleven

Lyssna på poddavsnittet “Svarvade spiror och ideal på skönhetstävling 1926” (ca 20 min). 

Har du uppfattat innehållet?

Har du uppfattat innehållet i poddavsnittet? I avsnittet berättar universitetslektorn Emma Severinsson om sin forskning. Skriv ut PDF:en och markera med kryss i tabellen ifall forskningen ger stöd eller inte till påståendena i tabellen. Motivera och förklara hur du tänker i den sista kolumnen.

Klicka här för att öppna tabellen, som du sedan skriver ut.

Samtala och resonera

  1. Vilka läsare tror du att veckotidningen Charme främst vände sig till?

  2. I poddavsnittet framgår det att veckotidningen Charme bland annat skrev om så kallade “rasben”. På vilket sätt är uttrycket “rasben” kopplat till den ovetenskapliga läran rasbiologi? Motivera och förklara hur du tänker.

  3. I poddavsnittet säger lektorn vid Lunds universitet, Emma Severinsson, att: “Under Fröken Sverige-tävlingar finns hela tiden föreställningen om kvinnokroppar som nationella markörer. Svenskheten är under ständig konstruktion och upprätthållande som det ideala.” Vad tror du att hon menar med det? Fundera och samtala med en klasskamrat.

  4. Efter att du har lyssnat på poddavsnittet, tycker du att det verkar finnas likheter och skillnader mellan hur normer och ideal förmedlas i 1920-talets och 2020-talets medier, till exempel i veckotidningar, genom fotografier och skönhetsråd? Resonera och motivera ditt svar.

  5. På vilket sätt spelar det roll hur skönhetsideal och normer förmedlas av media? Vilken effekt tror du att Charme hade på hur människor värderade sig själva och andra?

  6. Poddavsnittet är en nutida berättelse om personer och händelser i dåtiden. Hur fungerar det som källa till historisk kunskap? Resonera om poddavsnittets styrkor och svagheter ur ett källkritiskt perspektiv. Du kan till exempel utgå från de källkritiska kriterierna äkthet, närhet, tendens och beroende.

Relaterat

  • Skyltfönster för porrbutik.

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.

  • Bild ovanifrån på flera arkivbilder.

    Lär dig om

    Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.

  • Svartvitt fotografi på klassrum med elever och lärare.

    Kvinnohistoria för skolan

    Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.