Skolmaterial

Töserna i taxibilarnas förarsäten, 1956

Till läraren

Historia - jämställdhet och näringsfrihet

Poddavsnittet är en perfekt möjlighet för eleven att studera kvinnors näringsfrihet och möjlighet att ändra sin egen och andra kvinnors situation under modern tid.

Gör så här:

  1. Låt eleverna lyssna på poddavsnittet Töserna i taxibilarnas förarsäten, 1956. (ca 17 min).

  2. Ge eleverna ca 45-60 minuter till att lyssna och besvara påståendena i tabellen (öppnas som en PDF).

  3. Fördjupning: låt eleverna samtala och resonera utifrån instuderingsuppgifterna. 


Koppling till centralt innehåll, Historia 1b:

Poddavsnittet handlar till stor del om kvinnors försök att ändra sin egen och andra kvinnors situation, med perspektiv utifrån kvinnornas sociala bakgrund och kön. 

Poddavsnittet ger också eleven möjlighet att kritiskt granska, tolka och använda en ljudproduktion utifrån källkritiska kriterier och metoder.

Koppling till förmågor och kunskaper, ämnet historia i gymnasiet:

Poddavsnittet ger kunskaper om en tidsperiod och förändringsprocess, händelser och personer utifrån olika tolkningar och perspektiv. 

Poddavsnittet tränar elevens förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden. 

Till eleven

Lyssna på poddavsnittet Töserna i taxibilarnas förarsäten, 1956 (ca 17 min). 

Har du uppfattat innehållet?

Har du uppfattat innehållet i poddavsnittet? I avsnittet berättar kvinnliga taxichaufförer om att vara kvinna i ett mansdominerat yrke. Markera med kryss ifall poddavsnittet ger stöd eller inte till påståendena i tabellen. Motivera och förklara hur du tänker i den sista kolumnen.

Klicka här för att ladda ned PDF med tabellen, som skrivs ut och fylls i.

Samtala och resonera

  1. När du har lyssnat på hela poddavsnittet, läs följande artikel på SO-rummet:
    https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/kvinnor-och-man-i-arbetslivet# 

    Vilka tekniska, sociala och ekonomiska orsaker tror du fanns till att det fanns kvinnor som började köra taxi på 1950-talet? Varför skedde det till exempel inte redan på 1910-talet, eller först på 1970-talet?

  2. Finns det fördelar med att vara kvinna i ett mansdominerat yrke? Ge olika exempel från minst två vittnesmål i poddavsnittet. Kan det finnas liknande fördelar med att vara kvinna i andra mansdominerade yrken, tror du? 

  3. På vilket sätt var det både strukturella och individuella åtgärder som krävdes för att kvinnor skulle börja köra taxi i Stockholm på 1950-talet? Ge några exempel.

  4. Läs statistiken från Statistiska Centralbyrån angående könsfördelningen i olika yrken 2021:

    SCB: 20 vanligaste yrken för män

    SCB: 20 vanligaste yrken för kvinnor

    Vilka strukturella och individuella åtgärder tror du krävs för att fler kvinnor ska pröva ett mansdominerat yrke, och vice versa? 

  5. Poddavsnittet är en nutida berättelse om personer och händelser i dåtiden. Hur fungerar det som källa till historisk kunskap? Resonera om poddavsnittets styrkor och svagheter ur ett källkritiskt perspektiv. Du kan till exempel utgå från de källkritiska kriterierna äkthet, närhet, tendens och beroende.

Relaterat

  • Skyltfönster för porrbutik.

    Stadsvandring: Sex i city

    Följ med på en stadsvandring genom Stockholms city som vid tiden kantades av såväl sexuell kommers som högljudda protester.

  • Bild ovanifrån på flera arkivbilder.

    Lär dig om

    Upptäck vårt nya digitala lektionsformat Lär dig om där eleverna får lära sig mer om ett aktuellt ämne – direkt från en expert.

  • Svartvitt fotografi på klassrum med elever och lärare.

    Kvinnohistoria för skolan

    Vi erbjuder digitala föreläsningar och stadsvandringar med tillhörande skolmaterial som riktar sig till högstadiet och gymnasiet.