SKOLMATERIAL

LÄR DIG OM:
Teknik

TILL LÄRAREN

I den här lektionen får eleverna ta del av historien om kvinnor som har haft betydande påverkan inom teknik, matematik och programmering, och om hur dessa kvinnor ofta har osynliggjorts i den historiska berättelsen.

Eleverna får också reflektera över hur samhälleliga normer och strukturer har påverkat kvinnors möjligheter inom dessa områden, och hur dessa frågor fortfarande är relevanta idag.

Lektionen tar bland annat upp:

  • Vilka hinder kvinnor historiskt har mött för att kunna arbeta inom teknik.

  • Exempel på hur kvinnors framsteg aktivt uteslutits ur historieskrivningen

  • Exempel på kvinnliga pionjärer inom teknik och programmering.

  • Hur deras insatser påverkar dagens teknikutveckling.

  • Hur stereotyper påverkar våra möjligheter och val i livet.

Gör så här

  1. Låt eleverna se den digitala föreläsningen Lär dig om: Teknik, med Olga Stern.

  2. Genomför quizfrågorna för att kontrollera att eleverna förstått innehållet.

  3. Ge eleverna 45-60 minuter att samtala och resonera kring instuderingsfrågorna.

Koppling till centralt innehåll

Teknik (GY25)

  • Tekniska framsteg som har haft betydelse för samhället.

  • Hur normer, genusstrukturer och etiska värderingar påverkar teknik, dess användning och tillgänglighet.

  • Hur tekniska framsteg har skett genom innovation, forskning eller samhällsbehov, och kan kopplas till hur teknik utvecklas över tid.

Historia (GY25)

  • Demokratisering och samhällsförändringar i Sverige och globalt, från upplysningstiden till nutid. Inkluderar frågor om mänskliga rättigheter, jämställdhet, resursfördelning och miljöpåverkan.

  • Långa historiska linjer med fokus på levnadsvillkor och maktförhållanden, samt hur ekonomiska, sociala och politiska strukturer förändrats över tid.

  • Idéhistoria och kulturhistoria, där olika epokers tankeströmningar inom vetenskap, politik och kultur kopplas till samhällsförändringar.

  • Historiska perspektiv på minoritetsgrupper, deras situation och kulturuttryck i Sverige och andra delar av världen.

  • Historiebruk – hur historia används i vardagsliv, politik och samhällsdebatt, samt hur det påverkar identitet, värderingar och föreställningar.

  • Samband mellan dåtid, nutid och framtid, med exempel på hur historiska händelser och processer har format dagens samhälle och kan ge insikter om framtida utveckling.

Samhällskunskap (GY25)

  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap samt människors möjligheter och utmaningar utifrån varierande levnadsvillkor, till exempel bero­ende på kön och socioekonomisk bakgrund.

  • Demokrati som samhällsidé, de mänskliga rättigheterna och demokratibärande samhällsinstitutioner samt deras skydd.

Quiz till eleverna

Rätt svar är markerat i fetstilt.

  1. Vad var en av de viktigaste insatserna som Ada Lovelace gjorde för utvecklingen av datorer och programmering?

    1. Hon utvecklade den första datorn.

    2. Hon skrev de första algoritmerna för en dator.

    3. Hon designade den första datorskärmen.

  2. Vilket av följande påstående om Sonja Kovalevsky är sant?

    1. Hon studerade matematik vid ett universitet i Frankrike.

    2. Hon var den första kvinnan att få en matematisk professur i världen.

    3. Hon var en av de första kvinnorna att vinna ett Nobelpris i matematik.

  3. Hur kommer det sig att vi i dag vet om de framsteg som kvinnorna som berättas om i föreläsningen gjort?

    1. Flera av dem skrev brev som bevarats för eftervärlden

    2. De har fått stora priser och utmärkelser

    3. Deras manliga kollegor har berättat om dem

  4. Vilken roll spelade kvinnorna som nämns i föreläsningen på NASA under rymdprogrammet?

    1. De arbetade som “computers”, vilket innebar att de gjorde komplexa beräkningar för att stödja astronauterna.

    2. De var astronauter och reste ut i rymden.

    3. De utvecklade raketmotorer.

SAMTALSFRÅGOR TILL ELEVERNA

Fråga 1:

Vilka sociala och politiska hinder har kvinnor historiskt stött på för att arbeta inom teknik och vetenskap på olika platser i världen? Diskutera vilka begränsningar som fanns förr och om det fortfarande finns hinder idag.

Fråga 2:

Förklara hur Ada Lovelace använde idéer från vävstolen Jacquard i sitt arbete. Hur är vävtekniken kopplad till dagens datorer och programmering?

Fråga 3:

Kände du till någon eller några av kvinnorna i föreläsningen sedan tidigare? Om inte, varför tror du att du inte hört talas om dem?

Fråga 4:

Vilka fördomar har du själv om vem som ”passar” att arbeta med teknik? Var tror du att dessa fördomar kommer från?

Relaterat

  • Arkivmaterial från Stockholms stadsarkiv utspritt på ett bord.

    Digitala föreläsningar: Lär dig om

    Lär er mer om ett aktuellt ämne direkt från en expert. Vad är ekonomiskt våld, hur fick Sverige fri abort och hur skrivs historia? Föreläsningarna är cirka 20 minuter långa.

  • Skolklass i bänkar med lärarinna i mitten.

    Kvinnohistoria för skolan

    Utforska alla våra digitala föreläsningar och stadsvandringar.