Syskrinet
Utveckla ert publikarbete och nå nya målgrupper
Vill ni nå nya målgrupper och testa innovativa arbetssätt? Ta hjälp av Syskrinet – Kvinnohistoriskas skräddarsydda utbud av workshops och tjänster för kulturaktörer.
Här får du praktiska verktyg för att anpassa, sprida och marknadsföra kulturverksamhet på smarta och effektiva sätt. Våra workshops bygger på erfarenheter från Kvinnohistoriskas arbete och ger dig inspiration och strategier att använda direkt i din egen organisation.
Skicka en bokningsförfrågan
Välj mellan enskilda moduler eller kombinera flera för en heldag anpassad efter din verksamhet.
Är din organisation medlem i Kvinnohistoriska? Då får du tillgång till våra föreläsningar och workshops till rabatterat pris!
Vi tar även emot intresseförfrågningar på innehåll utöver det som listas i Syskrinet – vi tar fram skräddarsydda workshops utifrån din organisations behov och intresse.
Innovation & Verksamhetsutveckling
Presentation
Att bygga ett museum från grunden - utan väggar
Hur bygger man ett nytänkande museum – utan traditionella samlingar? I denna inspirerande presentation får du en unik inblick i Kvinnohistoriskas organisationsmodell och publika arbete. Vi går igenom museets första fem år, de största utmaningarna och de viktigaste lärdomarna.
Här får du konkreta insikter i hur man kan arbeta innovativt inom kultursektorn, oavsett om du representerar ett museum, en kulturaktör eller en ideell förening.kulturaktör eller en ideell förening.. Presentationen påminner om att den egna verksamheten är så mycket mer än byggnaden och vad som är möjligt om man fokuserar på verksamhetens syfte. Deltagarna får även möjlighet att ställa frågor och reflektera över hur dessa erfarenheter kan appliceras på den egna verksamheten.
Workshop
Framtidens museum - skapa din vision
Hur ser framtidens museum ut – och vilken roll vill du ha i dess utveckling? I denna interaktiva och kreativa workshop får du chansen att föreställa dig din framtida påverkan på musei- och kultursektorn.
I workshopen får du:
Formulera en vision för ditt framtida arbete inom kultursektorn
Identifiera vilka mål och ambitioner du vill uppnå
Konkretisera vilka steg du kan ta redan idag för att närma dig din vision
Denna workshop passar dig som vill reflektera över din organisations riktning, få en tydligare bild av dina långsiktiga mål och inspireras att tänka stort om framtidens museiverksamhet.
Kommunikation & Varumärke
Presentation & Workshop
Från torg till tiktok - målgruppsanpassning och hållbart innehållsarbete
Hur kan din organisation arbeta mer hållbart med kunskapsinnehåll, där en berättelse lever vidare i olika format – från en utställning, till ett poddavsnitt, till TikTok? I denna presentation och workshop får du följa hur berättelser anpassats för olika målgrupper utan att tappa sin kärna – och själv arbeta med att anpassa och återanvända ditt innehåll för att nå olika målgrupper.
I workshopen får du:
Lära dig hur befintligt innehåll kan paketeras om för att nå nya målgrupper
Utforska olika format, från fysiska utställningar till digitala plattformar
Skapa en strategi för hur ditt eget material kan leva vidare på fler sätt – även utanför museibyggnaden
Denna workshop är perfekt för kulturaktörer eller eller museer som vill maximera räckvidden av sitt material, arbeta mer flexibelt och hitta hållbara sätt att sprida sina berättelser.
Presentation & Workshop
Från verksamhet till varumärke - att bygga trovärdighet genom handling
Hur når du ut utan att bara ropa högre? I denna presentation och workshop utforskar vi hur din verksamhet kan marknadsföra sig själv genom handling och museets kärnverksamhet, istället för traditionell reklam.
Vi går igenom konkreta exempel från Kvinnohistoriskas arbete med samtidsdokumentationer, arkivkampanjer och digitala strategier. Därefter får du arbeta praktiskt med att skapa en strategi för en insamling eller samtidsdokumentation som stärker ditt varumärke.
I workshopen får du:
Lära dig hur din verksamhet kan marknadsföra sig själv genom smarta innehållsstrategier
Utforska hur insamlingar och samtidsdokumentation kan användas för att stärka varumärket
Denna workshop är perfekt för museer, arkiv och andra aktörer som vill hitta nya, kreativa sätt att kommunicera och engagera sin publik – utan att använda traditionell marknadsföring.
Samarbete & metodutveckling
Presentation & Workshop
Bortom byggnaden - så tar du historien ut i vardagen
Måste en utställning alltid finnas i ett museum? Hur kommer man bort från tanken att museet är den egna byggnaden – och kliver ut för att möta publiken där de befinner sig? Kvinnohistoriska har flyttat berättelser från museet till mjölkpaket, bussar och digitala plattformar.
I denna presentation och workshop får du lära dig hur projektet Kvinnosaker hittade nya exponeringsytor och nådde människor i deras vardag. Sedan får du själv utveckla strategier för att sprida berättelser utanför traditionella museirum.
I workshopen får du:
Identifiera okonventionella samarbetspartners som kan hjälpa dig att nå nya målgrupper
Utforska nya exponeringsytor – från kollektivtrafik och köpcentrum till sociala medier
Skapa en strategi för att göra ditt innehåll mer tillgängligt och synligt utanför din egen verksamhet
Denna workshop passar perfekt för museer, arkiv och och kulturaktörersom vill tänka nytt kring hur de kan synas, nå fler och skapa engagemang – även utanför den traditionella kulturarenan.
Presentation & Workshop
Samarbete inom kultursektorn
Hur kan samverkan synliggöra kvinnors historia och skapa nya, innovativa samarbeten? Kvinnohistoriska har stor erfarenhet av att samarbeta med aktörer både inom och utanför kultursektorn, genom sina breda nätverk och medlemsbasen av kulturaktörer.
I denna interaktiva workshop utforskar vi hur samarbete kan skapa nya möjligheter, bredda räckvidden och lyfta berättelser i offentligheten.
I workshopen får du:
Utforska hur samverkan med andra kulturaktörer kan skapa nya infallsvinklar och nå fler
Identifiera gemensamma beröringspunkter mellan aktörer
Formulera potentiella samarbeten och strategier
Utveckla idéer för projekt som synliggör kvinnohistoria
För kulturaktörer som vill använda samverkan för att lyfta historia på nya sätt.
Inkludering
Presentation & Workshop
Att våga berätta - Strategier för att arbeta med svåra teman
Vissa ämnen är komplexa, känsliga eller kontroversiella – men det betyder inte att de inte ska berättas. I denna presentation och workshop delar Kvinnohistoriska med sig av erfarenheter från att arbeta med ämnen som vit feminism, afrosvensk historia, transkvinnors historia och kroppsideal. Vi diskuterar både framgångar och utmaningar och går igenom strategier för att skapa respektfulla och engagerande samtal.
I workshopen får du:
Lära dig hur du kan skapa engagemang kring svåra ämnen och samtidigt bygga trovärdighet
Identifiera nyckelaktörer och samarbetspartners med expertis
Arbeta fram en strategi för hur din organisation kan ta sig an utmanande teman
Denna workshop passar dig som vill bredda din verksamhets räckvidd, nå nya målgrupper och lyfta komplexa frågor på ett genomtänkt och hållbart sätt.
Arkiv & historieberättande
Workshop
History labs - upptäck dolda berättelser i ert arkiv
Har ni arkiv, samlingar eller historiskt material som kan rymma bortglömda berättelser?
History Labs är en undersökande och interaktiv metod där vi tillsammans med er och inbjudna gäster utforskar underrepresenterade perspektiv i historien – och granskar hur materialet en gång samlats in, kategoriserats och beskrivit människor genom tidens normer och maktstrukturer.
Gräv, ställ frågor och sätt ljus på det osynliga
Tillsammans gräver vi i materialet, läser mellan raderna och ställer nya frågor till samlingarnas språk, metadata och insamlingspraktiker. Vi testar alternativa sätt att synliggöra det osynliga, och sätter ljus på de koloniala, patriarkala och sociala blickar som format arkivet. Genom innovativa metoder och tvärdisciplinärt undersökande öppnar vi upp historieskrivningen.
En metod för nya insikter och frågor
Ett History Lab kan generera nya frågeställningar, insikter, framtida utställningar, programserier och forskningsprojekt – och bidra till att göra era samlingar mer inkluderande, levande och användbara.
Några Organisationer och nätverk som använt Syskrinet
Region Skåne
Västra Götalandsregionen
Kulturarvsakademin
Norske Museumsnettverk for Kvinnehistorie
Axel Johnson AB
Nationalbiblioteket i Serbien
Boka en dos inspiration
Maximera din kulturverksamhets räckvidd och engagemang genom inspiration och samarbete – boka en eller flera moduler ur Syskrinet. Vi återkommer med en offert så snart vi har möjlighet.