Syskrinet

Utveckla ert publikarbete och nå nya målgrupper

Vill ni nå nya målgrupper och testa innovativa arbetssätt? Ta hjälp av Syskrinet – Kvinnohistoriskas skräddarsydda utbud av workshops och tjänster för kulturaktörer.


Här får du praktiska verktyg för att anpassa, sprida och marknadsföra kulturverksamhet på smarta och effektiva sätt. Våra workshops bygger på erfarenheter från Kvinnohistoriskas arbete och ger dig inspiration och strategier att använda direkt i din egen organisation.

Skicka en bokningsförfrågan

Välj mellan enskilda moduler eller kombinera flera för en heldag anpassad efter din verksamhet.

Är din organisation medlem i Kvinnohistoriska? Då får du tillgång till våra föreläsningar och workshops till rabatterat pris!

Vi tar även emot intresseförfrågningar på innehåll utöver det som listas i Syskrinet – vi tar fram skräddarsydda workshops utifrån din organisations behov och intresse.

Boka en workshop eller föreläsning

Innovation & Verksamhetsutveckling

Ingång till Boxen, när Kvinnohistoriska gästade Arkdes

Presentation

Att bygga ett museum från grunden - utan väggar

Hur bygger man ett nytänkande museum – utan traditionella samlingar? I denna inspirerande presentation får du en unik inblick i Kvinnohistoriskas organisationsmodell och publika arbete. Vi går igenom museets första fem år, de största utmaningarna och de viktigaste lärdomarna.

Här får du konkreta insikter i hur man kan arbeta innovativt inom kultursektorn, oavsett om du representerar ett museum, en kulturaktör eller en ideell förening.kulturaktör eller en ideell förening.. Presentationen påminner om att den egna verksamheten är så mycket mer än byggnaden och vad som är möjligt om man fokuserar på verksamhetens syfte. Deltagarna får även möjlighet att ställa frågor och reflektera över hur dessa erfarenheter kan appliceras på den egna verksamheten.

Flicka sitter på en mans axlar och formar fingrarna till kikare

Workshop

Framtidens museum - skapa din vision

Hur ser framtidens museum ut – och vilken roll vill du ha i dess utveckling? I denna interaktiva och kreativa workshop får du chansen att föreställa dig din framtida påverkan på musei- och kultursektorn.

I workshopen får du:

  • Formulera en vision för ditt framtida arbete inom kultursektorn

  • Identifiera vilka mål och ambitioner du vill uppnå

  • Konkretisera vilka steg du kan ta redan idag för att närma dig din vision

Denna workshop passar dig som vill reflektera över din organisations riktning, få en tydligare bild av dina långsiktiga mål och inspireras att tänka stort om framtidens museiverksamhet.

Kommunikation & Varumärke

Arkivbild på Maria med orgeln, som sitter vid sin elorgel på Sergels torg med en skylt med speltider.

Presentation & Workshop

Från torg till tiktok - målgruppsanpassning och hållbart innehållsarbete

Hur kan din organisation arbeta mer hållbart med kunskapsinnehåll, där en berättelse lever vidare i olika format – från en utställning, till ett poddavsnitt, till TikTok? I denna presentation och workshop får du följa hur berättelser anpassats för olika målgrupper utan att tappa sin kärna – och själv arbeta med att anpassa och återanvända ditt innehåll för att nå olika målgrupper.

I workshopen får du:

  • Lära dig hur befintligt innehåll kan paketeras om för att nå nya målgrupper

  • Utforska olika format, från fysiska utställningar till digitala plattformar

  • Skapa en strategi för hur ditt eget material kan leva vidare på fler sätt – även utanför museibyggnaden

Denna workshop är perfekt för kulturaktörer eller eller museer som vill maximera räckvidden av sitt material, arbeta mer flexibelt och hitta hållbara sätt att sprida sina berättelser.

Grafisk bild med texten "Du nominerar vi arkiverar"

Presentation & Workshop

Från verksamhet till varumärke - att bygga trovärdighet genom handling

Hur når du ut utan att bara ropa högre? I denna presentation och workshop utforskar vi hur din verksamhet kan marknadsföra sig själv genom handling och museets kärnverksamhet, istället för traditionell reklam.

Vi går igenom konkreta exempel från Kvinnohistoriskas arbete med samtidsdokumentationer, arkivkampanjer och digitala strategier. Därefter får du arbeta praktiskt med att skapa en strategi för en insamling eller samtidsdokumentation som stärker ditt varumärke.

I workshopen får du:

  • Lära dig hur din verksamhet kan marknadsföra sig själv genom smarta innehållsstrategier

  • Utforska hur insamlingar och samtidsdokumentation kan användas för att stärka varumärket

Denna workshop är perfekt för museer, arkiv och andra aktörer som vill hitta nya, kreativa sätt att kommunicera och engagera sin publik – utan att använda traditionell marknadsföring.

Samarbete & metodutveckling

Skärm på buss i Värmland med texten "Visste du att bussen bär på kvinnohistoria?"

Presentation & Workshop

Bortom byggnaden - så tar du historien ut i vardagen

Måste en utställning alltid finnas i ett museum? Hur kommer man bort från tanken att museet är den egna byggnaden – och kliver ut för att möta publiken där de befinner sig? Kvinnohistoriska har flyttat berättelser från museet till mjölkpaket, bussar och digitala plattformar.

I denna presentation och workshop får du lära dig hur projektet Kvinnosaker hittade nya exponeringsytor och nådde människor i deras vardag. Sedan får du själv utveckla strategier för att sprida berättelser utanför traditionella museirum.

I workshopen får du:

  • Identifiera okonventionella samarbetspartners som kan hjälpa dig att nå nya målgrupper

  • Utforska nya exponeringsytor – från kollektivtrafik och köpcentrum till sociala medier

  • Skapa en strategi för att göra ditt innehåll mer tillgängligt och synligt utanför din egen verksamhet

Denna workshop passar perfekt för museer, arkiv och och kulturaktörersom vill tänka nytt kring hur de kan synas, nå fler och skapa engagemang – även utanför den traditionella kulturarenan.

Personer står samlade runt ett bord under en workshop

Presentation & Workshop

Samarbete inom kultursektorn

Hur kan samverkan synliggöra kvinnors historia och skapa nya, innovativa samarbeten? Kvinnohistoriska har stor erfarenhet av att samarbeta med aktörer både inom och utanför kultursektorn, genom sina breda nätverk och medlemsbasen av kulturaktörer.

I denna interaktiva workshop utforskar vi hur samarbete kan skapa nya möjligheter, bredda räckvidden och lyfta berättelser i offentligheten.

I workshopen får du:

  • Utforska hur samverkan med andra kulturaktörer kan skapa nya infallsvinklar och nå fler

  • Identifiera gemensamma beröringspunkter mellan aktörer

  • Formulera potentiella samarbeten och strategier

  • Utveckla idéer för projekt som synliggör kvinnohistoria

För kulturaktörer som vill använda samverkan för att lyfta historia på nya sätt.

Inkludering

Rafaela Stålbalk Klose föreläser i kyrka

Presentation & Workshop

Att våga berätta - Strategier för att arbeta med svåra teman

Vissa ämnen är komplexa, känsliga eller kontroversiella – men det betyder inte att de inte ska berättas. I denna presentation och workshop delar Kvinnohistoriska med sig av erfarenheter från att arbeta med ämnen som vit feminism, afrosvensk historia, transkvinnors historia och kroppsideal. Vi diskuterar både framgångar och utmaningar och går igenom strategier för att skapa respektfulla och engagerande samtal.

I workshopen får du:

  • Lära dig hur du kan skapa engagemang kring svåra ämnen och samtidigt bygga trovärdighet

  • Identifiera nyckelaktörer och samarbetspartners med expertis 

  • Arbeta fram en strategi för hur din organisation kan ta sig an utmanande teman

Denna workshop passar dig som vill bredda din verksamhets räckvidd, nå nya målgrupper och lyfta komplexa frågor på ett genomtänkt och hållbart sätt.

Arkiv & historieberättande

Personer undersöker arkivmaterial under ett History lab

Workshop

History labs - upptäck dolda berättelser i ert arkiv

Har ni arkiv, samlingar eller historiskt material som kan rymma bortglömda berättelser?

History Labs är en undersökande och interaktiv metod där vi tillsammans med er och inbjudna gäster utforskar underrepresenterade perspektiv i historien – och granskar hur materialet en gång samlats in, kategoriserats och beskrivit människor genom tidens normer och maktstrukturer.

Gräv, ställ frågor och sätt ljus på det osynliga

Tillsammans gräver vi i materialet, läser mellan raderna och ställer nya frågor till samlingarnas språk, metadata och insamlingspraktiker. Vi testar alternativa sätt att synliggöra det osynliga, och sätter ljus på de koloniala, patriarkala och sociala blickar som format arkivet. Genom innovativa metoder och tvärdisciplinärt undersökande öppnar vi upp historieskrivningen.

En metod för nya insikter och frågor

Ett History Lab kan generera nya frågeställningar, insikter, framtida utställningar, programserier och forskningsprojekt – och bidra till att göra era samlingar mer inkluderande, levande och användbara.

Några Organisationer och nätverk som använt Syskrinet

Region Skåne
Västra Götalandsregionen
Kulturarvsakademin
Norske Museumsnettverk for Kvinnehistorie
Axel Johnson AB
Nationalbiblioteket i Serbien

Boka en dos inspiration

Maximera din kulturverksamhets räckvidd och engagemang genom inspiration och samarbete – boka en eller flera moduler ur Syskrinet. Vi återkommer med en offert så snart vi har möjlighet.

Till bokningsförfrågan