Kvinnans Plats

FOTOGRAFEN PÅ GÖTGATAN 3, 1888

Året är 1888 och fotografen Wilhelmina ”Mimmi” Gustafsson har just etablerat sin ateljé på Götgatan 3 på Södermalm i Stockholm. Här förevigar hon stockholmare med sin kamera under ungefär fyrtio år.

På Götgatan kom hon att föreviga Södermalmsbor i ungefär fyrtio år. Mimmi Gustafsson var porträttfotograf men hon fotograferade även strejkkommittén vid den första hamnarbetarstrejken 1896. Längre upp på samma gata, på nummer 34, låg Södermalms Nya Fotografiatelier som också drevs av en kvinnlig fotograf. 

Utbildar sig och öppnar ateljé

Mimmi Gustafsson föddes i Uppsala 1862 som dotter till en ogift piga men hon kom att växa upp i en fosterfamilj på Södermalm. Hon utbildade sig till fotograf och drev först ateljén i sitt eget namn. 1901 gifte hon sig med Viktor Kinell Klang som var polis men som sedan också blev fotograf. Åtta år senare lämnade paret Södermalm då huset på Götgatan skulle renoveras. Nya adresser blev Grev Turegatan 24 B och året därpå Hamngatan 28, deras gemensamma ateljé hette då Ateljé Kinnell.

När renoveringen var klar 1911 var det bara Mimmi Gustafsson som flyttade tillbaka och paret skilde sig tre år senare. Hon drev åter ateljén under sitt eget namn. 

Kvinnliga fotografer vanliga - men sällan omskrivna

Redan på 1860-talet hade kvinnor etablerat sig som fotografer runt om i landet, såväl i stora städer som på mindre orter. Vid sekelskiftet 1900 utgjorde kvinnorna en dryg tredjedel av medlemmarna i yrkesfotografernas organisation Svenska Fotografers Förbund och tio år senare nästan 40 procent. I standardverket Den svenska fotografins historia 1840–1940 från 1983 är dock bara fyra kvinnor omskrivna och tretton nämnda bland hundratals fotografer.

Kvinnliga fotografer anställde varandra

Från 1860 till 1920 var ateljéerna viktiga arbetsplatser för kvinnor. Liksom inom många andra hantverksyrken tillämpades ett lärlingssystem. De kvinnor som drev en egen ateljéverksamhet anställde ofta andra kvinnor som elever, biträden eller retuschöser. Det blev i flera fall inledningen till en egen yrkeskarriär. Periodvis dominerade kvinnorna den fotografiska näringen på många håll i landet men under mellankrigstiden började antalet kvinnliga fotografer att minska. 

Gustafssons samling hittades på vinden

Mimmi Gustafsson var en av många framgångsrika kvinnliga fotografer som verkade i Sverige. Hon dog 1949, 87 år gammal. Hennes samling med 8400 glasnegativ hittades många år efter hennes död på vinden till Götgatan 3, och har först nu uppmärksammats. Ett led i att lyfta fram denna dolda del av den svenska fotohistorien är Björn Axel Johanssons och Eva Dahlmans kommande bok Kvinnor bakom kameran 1845–1945.

FRÅN STOCKHOLM TILL OHIO

I berättelsen om Mimmi Gustafsson får vi bland annat höra om hur ett av hennes fotografier har återfunnits i Ohio, USA. Fotografiet är taget i hennes ateljé på Götgatan 3 år 1914 och föreställer de tre syskonen Inez, Sylvia och Margit. På baksidan står det “Remember these girls” i rött bläck.

Många svenskar emigrerade till USA på den här tiden i hopp om ett bättre liv. Det är oklart hur bilden har hamnat i Ohio men en teori är att systrarnas familj har skickat bilden till svenska släktingar som bosatt sig i Amerika

Bilderna är hämtade från ett blogginlägg som handlar om Mimmi Gustafsson.

PLAtsen - då och nu

Porten till Götgatan 3 år 1917, där Mimmis ateljé låg. På fasaden finns ett skyltskåp monterat där Mimmis fotografier visas upp för förbipasserande. Fotograf: Kasper Salin. Se bilden på Stockholmskällan.

Götgatan 3 idag. Bild från Google.

 

Hej lärare!
Jobba vidare med avsnittets teman i klassrummet

Vill du veta mer?

Böcker & Artiklar:

Efterlysning gav effekt - läsare hittade bild, Svenska Dagbladet

En del tyckte nog att baddräkten var skandalös, Svenska Dagbladet

Fotografins kvinnor ­stiger fram i ljuset, Svenska Dagbladet

Platser:

Stockholmskällans kartor över platsen genom historien

Om avsnittet

Journalisten Sofia Neves intervjuar fotohistorikern och etnologen Eva Dahlman, som forskar om kvinnor bakom kameran, om fotografen Mimmi Gustafsson som förevigade stockholmare med sin kamera.

Berättelsen är vald i samarbete med Stadsmuseet i Stockholm och ingår i de tio avsnitt som lyfter kvinnohistoria ur deras basutställning och samlingar. Producerad av Soundtelling.

Leende person i färgglad skorta med hörlurar på sig och en iphone i handen

Fler poddavsnitt

Kvinnans Plats är historiska berättelser där inbjudna historiker och forskare berättar om kvinnors vanliga och ovanliga livsöden – knutna till platser. Vi har ännu fler berättelser att upptäcka.

Föregående
Föregående

Bryggerskornas organiserar sig, 1901

Nästa
Nästa

Att konservera en änka i Gamla Stan, 1500-talet