Biljettsläpp: Hun er vred / arg / sint — premiär mars 2026
Ensemblen i Hun er vred / arg / sint. Foto: Malik Grosos.
Biljettsläpp för Hun er vred / arg / sint – ett performativt verk om adoption, erkännande och den adopterades vrede. Urpremiär våren 2026.
Den 18 mars 2026 får Hun er vred / arg / sint urpremiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm – ett flerspråkigt scenkonstverk baserat på Lee Langvads uppmärksammade bok Hon är arg – ett vittnesmål om transnationell adoption (2014). Verket är en norsk-svensk samproduktion, i regi av Saga Gärde, med efterföljande turné till Oslo, Bergen och Köpenhamn under hösten 2026.
Från litterär röst till kollektiv scenkonst
När Hon är arg först publicerades 2014 blev den ett nyckelverk inom den adoptionskritiska rörelsen – ett polyfont vittnesmål som bröt mot den dominerande bilden av adoption som enbart en berättelse om räddning och tacksamhet. Nu har regissören Saga Gärde i dialog med Lee Langvad, bearbetat boken för scen. I dialog med ensemblen utforskar hon ett sceniskt språk för en kollektiv berättelse.
På scen möter vi scenkonstnärerna Uma Feed (NO), Sunniva Vikør Egenes (NO) och Daniel Jeremiah Persson (SE) i ett performativt verk som gestaltar sorg, identitet och erkännande i relation till transnationell adoption. Alla tre medverkande har i tidigare verk arbetat konstnärligt utifrån sin adoptionsbakgrund och gör i detta projekt ett kollektivt avstamp.
Verket tar form i en tid då statliga utredningar i Sverige, Norge och Danmark granskar adoptionssystemet mellan länder och dess konsekvenser. I scenkonstnärernas gemensamma arbete växer ett sceniskt språk fram där kropp, minne och motstånd samspelar.
En nordisk samproduktion
AMFI är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. Hun er vred / arg / sint görs i samarbete med Cornerstone (NO) som också verkar för ett utbyte mellan scener och det litterära fältet i Norden. Projektet genomförs i samarbete med Kvinnohistoriska och Blaagaard Teater i Köpenhamn, med stöd från Norska Kulturrådet, Svenska Kulturrådet, Nordisk Kulturfond, Region Stockholm, Region Skåne samt Konstnärsnämnden.
Föreställningen har tilldelats residens inom Konstnärsnämndens internationella program för teater samt produktionsresidens hos utvecklingsplattformen Haut (DK). I samband med premiären arrangeras en programserie i samarbete med Kvinnohistoriska.
Premiär och biljetter
Urpremiär: 18 mars 2026
Spelperiod: 18–22 mars
Plats: Fri Scen, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Biljettsläpp: 5 december 2025
Turné 2026: Oslo, Bergen (Bergens Dramatikkfestival), Köpenhamn (Blaagaard Teater)
Mer information och turnéplan: amfiplay.se
På scenen Uma Feed (NO), Sunniva Vikør Egenes (NO), Daniel Jeremiah Persson (SV)
Text Lee Langvad
Regi Saga Gärde
Scenografi & kostym Katrin Brännström
Ljusdesign Ellen Ruge
Ljuddesign & musik Daniel M Karlsson
Svensk översättning Kristoffer Folkhammar, Johanne Lykke Holm (SV)
Norsk översättning Pedro Carmona-Alvarez
Bearbetning Saga Gärde, Lee Langvad
Dramaturg Idun Vik
Samtalsserie & kommunikation i samarbete med Kvinnohistoriska
Produktionsledare C. Grace Chang
Förproduktion Masha Taavoniku
Produktion Amfi & Cornerstone
Grafisk form Sepidar Hosseini
Fotograf Malik Grosos
Affisch TBA
I föreställningen talas det svenska och norska.
Speltid 120 min inkl paus
Biljetter säljs via Kulturhuset Stadsteatern.
Presskontakt och intervjuförfrågningar:
C. Grace Chang, produktionsledare
Tel: 0736358931
grace@amfiplay.se
Biografier
UMA FEED arbetar tvärvetenskapligt som scenkonstnär, skådespelare och är en aktiv samhälls-debattör inom adoptionsfrågan. Uma Feed tilldelades nyligen Zola-priset som hon fick för sitt civilkurage för sin mångåriga kritik mot norsk transnationell adoption. Hon arbetar för närvarande med en dokumentär som skildrar återseendet av hennes biologiska familj och konsekvenserna mötet får för hennes identitet. Uma är aktuell med föreställningen SLÅSS av Basch/Mohn, som nyligen hade urpremiär på Teaterfestivalen i Fjaler. Feed har även beviljats fri rättshjälp och blir den första adopterade i Norge att stämma staten för människohandel.
LEE LANGVAD* föddes i Seoul 1983 och växte upp i Danmark. Hon tog examen från den danska författarskolan 2003 och gjorde sin litterära debut 2006 med en samling konceptuella texter med titeln Hitta Holger Danske. Samlingen kastade ett ironiskt och humoristiskt ljus över vad det innebär att vara dansk när man är adopterad från Korea, samtidigt som den kritiserar de klichéer som ofta omger adoption. Debuten blev mycket väl mottagen och hon fick motta Danmarks mest betydande debutantpris, Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. Från 2007 till 2010 bodde hon i Seoul, där hon sökte kontakt med både sin födelsefamilj och födelseort. Hon är sedan Hon er vred kom ut en uttalad kritiker inom den danska adoptionsdebatten. Hösten 2025 är hon aktuell med Tolk och Hon er vred som båda ges i svensk översättning på Ellerströms förlag.
*Lee Langvad har tidigare presenterat sig som Maja Lee Langvad.
DANIEL JEREMIAH PERSSON är en svensk-koreansk dansare och koreograf baserad i Malmö. Som dansare har han medverkat i verk av koreografer som ddanddarakim, MYKA, Khamlane Halsackda, Hagar Malin Hellkvist Sellén, Maria Naidu, Bobbi Lo Produktion, AdeY, Body Cartography, Joan Jonas, och Gracefool Collective. Daniel är även en av de fem ledande koreograferna på plattformen Nya Rörelsen – Koreografer i Skåne. I sin konstnärliga praktik är Daniel särskilt intresserad av diskursen kring queer-, interkulturell- och adoptionsidentiteter samt sociopolitiska frågor, som han utforskar i koreografiska och performativa verk. 2024 mottag han Swedbanks Ägarstiftelse Skåne Kulturstipendium i kategorin Dans. Hans senaste verk TILLGIVENHETEN/Hyo (효) tar utgångpunkt i det sydkoreansk-konfucianska fenomenet ‘hyo’, som hänvisar till en känsla av tillgivenhet gentemot ens föräldrar och spelades på Inkonst våren 2025.
SUNNIVA VIKØR EGENES är dansare och är utbildad vid Stockholms Konstnärliga Högskola, där hon gick masterprogrammet New Performative Practices 2019-2021 och studerade tidigare vid Trinity Laban Conservatoire i London 2007-2010. Hon har sedan dess arbetat inom det fria dansfältet med koreografer som Rosalind Crisp (AU), Martin Nachbar (DE), Hana Erdman (USA/SE) och Anne-Mareike Hess (DE/LUX). Improvisation är ett av hennes huvudintressen vilket även fört henne till att utforska sitt skrivande och sin roll som koreograf. Sunniva har curerat Ravnedans festival, i södra Norge åren 2021-2024. Hon har tidigare varit baserad i Stockholm och Berlin och är sedan 2024 baserad i Oslo.
SAGA GÄRDE är frilansande regissör. Hon arbetar med scenkonst, film och dokumentära processer. Hon är utbildad på Stockholms dramatiska teaterhögskola i dokumentärfilm och hennes master vid Teaterhögskolan i Malmö tar sin utgångspunkt i begreppet composed theatre. Hon har gästat skilda scener som Backa Teater och Kulturhuset Stadsteatern och gjort platsspecifika verk för Malmö konsthall och Drottningholms slottsteater. Hennes senaste uppsättning Glömskans arkiv (2023), med libretto av Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari, ett oratorium av Tebogo Monnakgotla på Malmö Konsthall väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som ’en poetisk och musikalisk sensation’. Saga har verkat för att främja ny dramatik sedan 2019 som regissör och som initiativtagare till Amfi en plattform för ny dramatik. Hösten 2025 ges pjäsantologin Det är ett jag som talar ut på Faethon förlag som presentera tre av Amfis tidigare spelade pjäser.
IDUK VIK är verksam som dramaturg, curator, redaktör, producent och scenkonstnär. Hon är grundare och konstnärlig ledare för Cornerstone och Bergen Dramatikkfestival, samt rådgivare för konstnärlig utveckling vid Den Nationale Scene. Genom Cornerstone har hon organiserat över 250 evenemang, från läsningar till storskaliga produktioner, i tillägg till utvecklingsprojekt, nationella och internationella samarbeten og Cornerstone forlag som utgir ny dramatikk i forbindelse med Bergen Dramatikk. Som dramaturg har hon sedan 2021 arbetat med ett tjugotal produktioner vid Den Nationale Scene.
Cornerstone har blivit en betydande aktör inom nordisk scenkonst, känt för sitt starka engagemang för ny dramatik och sina innovativa bidrag till samtida teater. Med utgångspunkt i Cornerteateret i Bergen har de skapat en dynamisk miljö som utmanar traditionella föreställningar om vad teater kan vara, både till form och innehåll. Cornerstone grundades av och leds av Idun Vik som också är konstnärlig ledare för Bergen Dramatikkfestival, som arrangeras vartannat år sedan starten 2020. Genom denna festival har Cornerstone inte bara stärkt teatermiljön i Bergen, utan även positionerat staden som ett viktigt centrum för ny dramatik. Cornerstone samarbetar med ett flertal institutioner som BNS och innehar stöd av Norsk Kulturråd Bergens Kommun och Vestland fylkeskommune.
AMFI är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. I samarbete med de scener de gästar, verkar de för en kontinuerlig diskussion kring ny dramatik och dess betydelse för att utveckla scenkonsten i dialog med vår omvärld. Vi vill genom språket tillföra scenkonsten nya narrativ och kollektiva utopier, liksom ge nya perspektiv på klassiska figurer, myter och gestalter. Tidigare produktioner har gästat Malmö Konsthall, Malmö Sommarscen, Bergens Dramatikkfestival, Folkteatern i Göteborg och DAAD Galerie i Berlin. Amfi kommer från grekiskans omkring, på flera sidor och är för oss en allvarsam lek med litteraturhistorien och teatern som arena för samtidsfrågor.
Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. De arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt. Läs mer på www.kvinnohistoriska.se. Med stöd och Stockholms stad och Region Stockholm.