Hun er vred — en nordisk scenkonstnärlig satsning om adoption, identitet, sorg och erkännande

Saga Gärde regisserar urpremiär av Lee Langvads uppmärksammade verk i norsk-svensk samproduktion

Våren 2026 sätts den danska författaren Lee Langvads kritikerrosade bok Hon är arg upp i i regi av Saga Gärde, i en norsk-svensk samproduktion med urpremiär på Kulturhuset i Stockholm i mars 2026, följt av en turné i Norden.

Verket – med titeln Hun er vred/arg /sint – är en flerspråkig scenisk meditation över arv, identitet och sökandet efter sanning i adoptionens spår. På scen möter vi skådespelarna Solvej Kyung-Sook Christiansen (DK) och Uma Feed (NO) och dansarna Sunniva Vikør Egenes (NO) och Daniel Jeremiah Persson (SE) i ett performativt verk som utforskar ett sceniskt språk för en kollektiv berättelse. Arbetet inleds i november under Konstnärsnämndens internationella arbetsstipendium. 

Ett paradigmskifte i berättelsen om adoption

Lee Langvad har kallats en av Danmarks mest nyskapande författare, med ett tydligt fokus på queera liv och adopterades erfarenheter. Hun er vred – Et vidnesbyrd om transnational adoption (2014) var banbrytande i att lyfta den adopterades perspektiv i nordisk litteratur. Boken har beskrivits som en litterär bedrift och blev ett nyckelverk inom den adoptionskritiska rörelsen.Langvad tilldelades nyligen Montana Priset för sin bok Tolk, som nyligen utkommit på svenska via Ellerströms förlag. Nu har Hun er vred för scen bearbetats av Lee Langvad och Saga Gärde. 

Verket aktualiseras i en tid då transnationella adoptioner ifrågasätts och utreds i både Sverige, Norge och Danmark. I Sverige har en statlig utredning nyligen rekommenderat att stoppa adoptioner från andra länder, med hänvisning till bristande rättssäkerhet och etiska problem i nuvarande praxis.

Saga Gärde har tidigare hyllats för sina sceniska tolkningar av politiskt laddade texter, som Krigerska av Athena Farrokhzad (Backa Teater, 2020) och oratoriet Glömskans Arkiv av Tebogo Monnakgotla (Malmö Konsthall, 2023). Nu tar hon sig an ett verk som både utmanar scenkonstens form och där hon undersöker ett sceniskt språk för en kollektiv berättelse. Hun er vred/arg/sint bryter med narrativet om adoption präglat av tacksamhet och räddning och kommer efter premiären i Stockholm gästa scener i Köpenhamn, Bergen och Oslo under 2026.

Lee Langvad är Sverigeaktuell med författarbesök på Internationell Författarscen på Kulturhuset 16-17 oktober i samband och är tillgänglig för intervjuer. 

Produktion

Hun er vred / arg / sint är en samproduktion mellan Amfi och norska plattformen Cornerstone och kommer att spelas i Köpenhamn, Oslo och Bergen under 2026. Projektet görs i samarbete med Kvinnohistoriska med stöd av Norska Kulturrådet, Svenska Kulturrådet, Nordisk Kulturfond, Region Stockholm och Region Skåne samt Konstnärsnämnden. Utvecklingsplattformen Haut har beviljat projektet produktionsresidens under våren 2026. Saga Gärde har även tilldelats residens inom Konstnärsnämndens internationella program för teater i november 2026. 

För presskontakt, intervjuer eller pressbilder: masha@amfiplay.se

Spelperioder och premiär
Premiär:
17 Mars 2026, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Biljettsläpp 1 december 

Turné: Norge, Danmark och Sverige 2026, Bergens dramatikkfestival, augusti 2026, Blaagaard Teater i Köpenhamn. Fler nordiska gästspel planeras.

Text Lee Langvad
Översättning Kristoffer Folkhammar, Johanne Lykke Holm (SV)
På scen Solvej Kyung-Sook Christiansen (DK), Uma Feed (NO), Sunniva Vikør Egenes (NO), Daniel Jeremiah Persson (SWE)
Regi & bearbetning Saga Gärde 

Dramaturg Idun Vik
Scenografi & kostym Katrin Brännström
Ljusdesign Ellen Ruge
Ljuddesign & musik Daniel M Karlsson

Fotograf Malik Grosos 
Grafisk form Sepidar Hosseini 
Producent Masha Taavoniku
Produktion Amfi & Cornerstone
Samtalsserie & kommunikation i samarbete med Kvinnohistoriska 

Biografier 

AMFI är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. Vi vänder oss till författare och poeter som verkar i en litterär tradition som förhåller sig till språk som innovation och motstånd. Vi vill genom språket tillföra scenkonsten nya narrativ och kollektiva utopier, liksom ge nya perspektiv på klassiska figurer, myter och gestalter. I samarbete med de scener vi gästar, verkar vi för en kontinuerlig diskussion kring ny dramatik och dess betydelse för att utveckla scenkonsten i dialog med vår omvärld. Tidigare produktioner har gästat Malmö Konsthall, Malmö Sommarscen, Bergens Dramatikkfestival, Folkteatern i Göteborg och DAAD Galerie i Berlin. Med vår norska samarbetspart Cornerstone bygger vi genom gemensamma skrivprogram för nya dramatiker, gästspel och utbyten av erfarenheter, vidare på en infrastruktur som möjliggör nya verk, samtal och utbyten mellan scener och det litterära fältet i norden. Amfi kommer från grekiskans omkring, på flera sidor och är för oss en allvarsam lek med litteraturhistorien och teatern som arena för samtidsfrågor. Läs mer om oss på amfiplay.se och anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

LEE LANGVAD* föddes i Seoul 198 och växte upp i Danmark. Hon tog examen från den danska författarskolan 2003 och gjorde sin litterära debut 2006 med en samling konceptuella texter med titeln Hitta Holger Danske. Samlingen kastade ett ironiskt och humoristiskt ljus över vad det innebär att vara dansk när man är adopterad från Korea, samtidigt som den kritiserar de klichéer som ofta omger adoption. Debuten blev mycket väl mottagen och hon fick motta Danmarks mest betydande debutantpris, Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris. Från 2007 till 2010 bodde hon i Seoul, där hon sökte kontakt med både sin födelsefamilj och födelseort. Hon är sedan Hon er vred kom ut en uttalad kritiker inom den danska adoptionsdebatten. Lee Langvad har fått flera stipendier och priser, bland andra Danska Konstrådets treåriga stipendium, Svend Dahlgaards stipendium och Bodil & Jørgen Munch-Christensens kulturstipendium. Hösten 2025 är hon aktuell med Tolk och Hon er vred som båda ges i svensk översättning på Ellerströms förlag. 

*Lee Langvad har tidigare presenterat sig som Maja Lee Langvad. 

UMA FEED arbetar tvärvetenskapligt som scenkonstnär, skådespelare och är en aktiv samhälls-debattör inom adoptionsfrågan. Uma Feed tilldelades nyligen Zola-priset som hon fick för sitt civilkurage för sin mångåriga kritik mot norsk transnationell adoption. Hon arbetar just nu med en dokumentär som skildrar återföreningen med sin biologiska familj och konsekvenserna av mötet för hennes identitet. Aktuell med pjäsen SLÅSS av Basch/Mohn som nyligen hade premiär på Fjaler Teaterfestival. Feed har beviljats ​​fri rättshjälp och blir den första adopterade i Norge att stämma staten för människohandel.

SUNNIVA VIKØR EGENES är dansare och är utbildad vid Stockholms Kostnärliga Högskola, där hon gick masterprogrammet New Performative Practices 2019-2021 och studerade tidigare vid Trinity Laban Conservatoire i London 2007-2010. Hon har sedan dess arbetat inom det fria dansfältet med koreografer som Rosalind Crisp (AU), Martin Nachbar (DE), Hana Erdman (USA/SE) och Anne-Mareike Hess (DE/LUX). Improvisation är ett av hennes huvudintressen vilket även fört henne till att utforska sitt skrivande och sin roll som koreograf. Sunniva har curerat Ravnedans festival, i södra Norge åren 2021-2024. Hon har tidigare varit baserad i Stockholm och Berlin och är sedan 2024 baserad i Oslo

SOLVEJ KYUNG-SOOK CHRISTIANSEN tog examen vid Skådespelarutbildningen vid Odense Teater 2006. Sedan dess har hon arbetat som frilansande skådespelare runt om i Danmark med bas i Köpenhamn. Hon är konstnärlig ledare på Teater Stuk som hon driver tillsammans med Kathrine Høj Andersen. Solvej är flitigt anlitad inom film och medverkar i filmer som "Arvtagarna", "Ditte & Louise", "Ingen kender dagen" och ”Frihet". Hon är konstnärlig ledare på Teater Stuk som hon driver tillsammans med Kathrine Høj Andersen.

DANIEL JEREMIAH PERSSON är en svensk-koreansk dansare och koreograf baserad i Malmö. Som dansare har han uppträtt i platsspecifika och dansteatersammanhang för koreografer som ddanddarakim, MYKA, Khamlane Halsackda, Hagar Malin Hellkvist Sellén, Maria Naidu, Bobbi Lo Produktion, AdeY, Body Cartography, Joan Jonas, och Gracefool Collective. Daniel är en av de fem ledande koreograferna på plattformen Nya Rörelsen – Koreografer i Skåne. I sin konstnärliga praktik är Daniel särskilt intresserad av diskursen kring queer-, interkulturell- och adoptionsidentiteter samt sociopolitiska frågor, som han utforskar i koreografiska och performativa verk. 2024 är Daniel mottagare av Swedbanks Ägarstiftelse Skåne Kulturstipendium i kategorin Dans. Hans senaste verk TILLGIVENHETEN/Hyo (효) spelades på Inkonst våren 2025. 

SAGA GÄRDE är frilansande regissör. Hon arbetar med scenkonst, film och dokumentära processer. Hon är utbildad på Stockholms dramatiska teaterhögskola i dokumentärfilm och hennes master vid Teaterhögskolan i Malmö tar sin utgångspunkt i begreppet composed theatre. Hon har gästat skilda scener som Backa Teater och Kulturhuset Stadsteatern och gjort platsspecifika verk för Malmö konsthall och Drottningholms slottsteater. Hennes senaste uppsättning Glömskans arkiv (2023), med libretto av Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari, ett oratorium av Tebogo Monnakgotla på Malmö Konsthall väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som ’en poetisk och musikalisk sensation’. Saga Gärde är verksam som frilansande regissör och är initiativtagare till Amfi som en plattform för ny dramatik sedan 2019. Hösten 2025 ges pjäsantologin Det är ett jag som talar ut på Faethon förlag som presenterar tre av Amfis tidigare spelade pjäser.

IDUK VIK är verksam som dramaturg, curator, redaktör, producent och scenkonstnär. Hon är grundare och konstnärlig ledare för Cornerstone och Bergen Dramatikkfestival, samt rådgivare för konstnärlig utveckling vid Den Nationale Scene. Genom Cornerstone har hon organiserat över 220 evenemang, från läsningar till storskaliga produktioner, i tillegg tilutvecklingsprojekt, nationella och internationella samarbeten og Cornerstone forlag som utgir ny dramatikk i forbindelse med Bergen Dramatikk. Som dramaturg har hon sedan 2021 arbetat med ett tjugotal produktioner på Den Nationale Scene.

Föregående
Föregående

Biljettsläpp: Hun er vred / arg / sint — premiär mars 2026