Utom Husen standard.png

 Hur kan konst och kultur ta plats på nya, banbrytande sätt i det offentliga rummet?

 

Utom Husen är ett av Stockholms Kvinnohistoriskas samverkansprojekt som ska utforska och utforma nya metoder för kulturinstitutioner och konstnärer att bedriva publik, konstnärlig och/eller folkbildande verksamhet i det offentliga rummet. Projektet genomförs i samarbete med Index Foundation, Konstfrämjandet Norrbotten och Konstmuseet i Skövde.

Förlusten av de fysiska byggnaderna som mötesplats under corona-pandemin har tydliggjort att vi saknar alternativa modeller för kulturupplevelser. Samtidigt är allmänhetens behov av intryck, bildning och samhörighet större än någonsin. Med Utom Husen vill Stockholms Kvinnohistoriska tänja på vad som är möjligt och verka både för att publiken får uppleva, att konstnärer får skapa och att institutioner sprider kunskap – bortom det fysiska mötet och en permanent byggnad. 

Målet med Utom Husen är att på innovativa och banbrytande sätt utforska hur kultur, historia och konst kan gestaltas i de offentliga och digitala rummen. Det resulterar i metoder som även på längre sikt kan bryta isolering och främja deltagande, kunskap, konst- och kulturupplevelser och fri åsiktsbildning för de som inte söker sig till befintliga institutioner runt om i landet. Berättelserna från en samtidsdokumentation med kulturarbetare och fokusgrupper om tillgänglighet blir underlag för tre konstnärer som sedan fritt får arbeta med att ta fram konstverk som ska ställas ut på tre platser i Sverige under 2021.

Utom Husen genomförs med stöd av Kulturbryggan.

Om Stockholms Kvinnohistoriska

Stockholms Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen – utan egen permanent byggnad. Vi arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt.

Utom Husen består av fyra faser:

Fas ett: Samtidsdokumentation

Projektet inleddes med en samtidsdokumentation för att samla in berättelser från konstnärer och kulturarbetare om hur coronapandemin påverkat deras konstnärliga arbete. Insamlingen blir ett viktigt tidsdokument av en fas i mänsklighetens historia där kulturarbetarnas villkor genomgick en omvälvande förändring som aldrig tidigare skådats. Läs mer om samtidsdokumentationen här.

På bilden: Diana Chafik

På bilden: Diana Chafik

Fas två: Fokusgrupper

I fas två samlade vi fokusgrupper med personer som har upplevt utanförskap till kulturinstitutioner på grund av exempelvis fysiska, psykiska, sociala, språkliga eller geografiska hinder. Syftet var att samla behov, idéer och erfarenheter som kan utveckla projektet och även användas i Stockholms Kvinnohistoriskas framtida arbete. 

Fokusgrupperna leddes av av Diana Chafik, etnolog som arbetar som projektledare på Funktionsrätt Sverige och driver ett projekt om universell utformning. Hon har jobbat inom kultur- och museivärlden i över femton år med bland annat dokumentation, insamlingar och utställningar. Hennes främsta område är mångfald och de senaste åren har hon arbetat särskilt med migration och funktionsnedsättningar ur ett historiskt perspektiv. Läs mer om fokusgrupperna här.

Fas tre: Verk skapas

Efter det undersökande arbetet kliver vi nu in i den tredje och producerande fasen av projektet. I samarbete med tre aktörer på olika platser i Sverige – Index Foundation i Stockholms län, Konstfrämjandet Norrbotten och Konstmuseet i Skövde kommer tre konstnärliga verk produceras av tre konstnärer – Hanni Kamaly, Ida Isak Westerberg och Berith Stennabb – som valts ut av institutionerna själva. Berättelserna från samtidsdokumentationen och fokusgrupperna blir underlag för konstnärerna som sedan fritt får arbeta med att ta fram varsitt konstverk som ska ställas ut under 2021.

Fas fyra: Presentation

Under fas fyra kommer verken presenteras. Vi återkommer med datum längre fram. Tips till dig som inte vill missa! Klicka här för att följa vårt nyhetsbrev och få vackra mail, lagom ofta, om alla våra aktiviteter.

 

Index Foundation

Index Foundation är en konstinstitution med en drygt fyrtioårig historia, centralt belägen i Stockholms innerstad. Som konstinstitution har Index flerfaldiga roller. De utgör en plattform för både konstnärer och publiker. De är införstådda med det faktum att Index roll inte börjar och slutar med en utställning – tvärtom finns en fortlöpande kvalitet i alla de aktiviteter, researchprocesser, pedagogiska program och relationer Index upprättar med konstutövare och besökare. Index tillämpar en konstnärlig och konceptuell approach vars mål är att skapa utrymme och tid för kritikalitet, dialog, nyfikenhet och diskursiva situationer som utvecklar konstens roll i samtiden. Läs mer om Index Foundation här.

Hanni Kamaly. Foto: Santiago Mostyn

Hanni Kamaly. Foto: Santiago Mostyn

⤳ Hanni Kamaly

Genom skulptur, film och performance undersöker Hanni Kamaly konstruktionen av identiteter, vem som får skriva och berätta historia, och hur dessa historier är inskrivna, förkroppsligade, samlade och transformerade. Upptäckter i arkiv och samlingar sammanförs i Kamalys konst med populärkulturella yttringar i reklam, tv-serier, spelfilm och musik.

Kamalys forksningsbaserade konstnärliga praktik utforskar subjekts-/objektsteorier och ontologi i relation till gränserna för existens och subjektivitet. I centrum för konstnärens undersökningar står den mänskliga kroppen, såväl subjektets boning som projektionsyta för kulturella normer och maktstrukturer.

Hanni Kamaly f. 1988 är baserad i Malmö och arbetar framförallt med skulptur, film och performance. Kamaly är utbildad på Konsthögskolan i Malmö och har även läst vid konsthögskolan i Bergen och Palestinas internationella konsthögskola. Läs mer om Kamaly här.

Tidigare verk:

Hanni Kamaly, AMAD AHMAD, 76 x 86 x 66 cm, stål, gummirörklämma, 2019. Foto: Mareike Tocha

Hanni Kamaly, AMAD AHMAD, 76 x 86 x 66 cm, stål, gummirörklämma, 2019. Foto: Mareike Tocha

 

Konstfrämjandet Norrbotten

Folkrörelsernas Konstfrämjande är en partipolitiskt obunden medlemsorganisation som finns i hela landet och består av olika fristående distrikt och medlemmar. Med ett starkt konst- och samhällsintresse verkar Konstfrämjandet efter mottot Konst för alla.

Konstfrämjandet Norrbotten är ett nystartat distrikt och ideell förening som verkar för att tillgängliggöra samtidskonsten och stärka konsten och konstnärens roll i samhället. För att konsten ska kunna bli en del av människors vardag, där livet tar plats behöver den vara geografiskt tillgänglig. Genom att arbeta inkluderande utformas en levande och inbjudande verksamhet som tar plats på orter som traditionellt betraktats som perifera, där de geografiska avstånden är vidsträckta och populationen blygsam. Med samarbetet som utgångspunkt vill Konstfrämjandet Norrbotten belysa små och stora kulturaktörer, organisationer och initiativ som redan verkar i området och tillsammans bidrar till ett mångsidigt konst och kulturlandskap. Läs mer om Konstfrämjandet Norrbotten här.

⤳ Ida Isak Westerberg

Ida Isak Westerberg. Foto: Anna Classon

Ida Isak Westerberg. Foto: Anna Classon

Den påtagliga viljan att påverka och förändra är lika närvarande i Ida Isak Westerbergs konstnärliga praktik som det oförutsedda. Med vävstolens och garnets nyckfullhet utforskas traditionella metoder och tekniker för att skapa nya oväntade uttryck. Förmågan att skapa utrymmen som tillåter vila från vardagens normer och förtryck är tillsammans med naturen återkommande i Westerbergs arbete.

Sedan några år tillbaka befinner sig Westerberg på platsen där tankarna under lång tid uppehållit sig och istället för att på distans gestalta en romantiserad bild av naturen används den som en tillgång i den konstnärliga processen – från inspiration för färgval till innehåll och biologisk bearbetning. I förståelsen av det textila arbetets kroppsliga utövande, tempot och vävningens krav på total närvaro har Westerberg i sin studio i Norrbotten hittat hem.

Ida Isak Westerberg f. 1986 baserad i Älvsbyn, är textilkonstnär. Som en del av Galleri Systers projekt SamArtBete har Westerberg tillsammans med Anna Classon arbetat med projektet Våtmark. Westerberg är utbildad på Handarbetets vänner inom vävning och konstsömnad. Kika in Westerbergs hemsida här.

Tidigare verk:

Övre raden: Ida Isak Westerberg, DET FORSAR. Nedre raden från vänster: Ida Isak Westerberg, GUNGFLY. Ida Isak Westerberg, KATOTELM.

 

Konstmuseet i Skövde

Konstmuseet i Skövde är det lilla museet med de stora idéerna. Under taket ryms internationella residens, experimentyta för samtidskonst samt en unik konstsamling. I över 10 år har de arbetat målmedvetet med frågor kring genus, jämställdhet och normkritik. Läs mer om Konstmuseet i Skövde här.

Berith Stennabb. Foto: Joel Stennabb Caesar

Berith Stennabb. Foto: Joel Stennabb Caesar

⤳ Berith Stennabb

Berith Stennabb bor och verkar på landsbygden utanför Skara. För Stennabb är kroppens ordlösa uttryck en stark drivkraft och hennes konstnärliga arbete kretsar kring teman som maktstrukturer, kommunikation, rörelse och identitet. Hon inspireras av naturens väsen och dess betydelse och inverkan på alla levande varelser. Stennabbs konstnärliga arbete är en pågående kärlekshistoria med textilkonstområdet och rymmer oftast performativa inslag, ljud och olika visuella uttryck.

I Stennabbs senaste konstprojekt har hon på olika sätt utforskat mötet, både det önskade och det oönskade. Genom olika medskapandeprocesser hittar hon nya berättelser där hon växer ihop med sina medskapare i förståelsen om varandra och med en önskan om att titta bortom sociala konstruktioner, gränser och andra hinder som vanligtvis eller för stunden begränsar oss. Läs mer om Stennabbs arbete här.

Tidigare verk:


Följ projektet genom Alla nyheter:

Tack till Index Foundation, Konstfrämjandet Norrbotten och Konstmuseet i Skövde för samarbetet och till konstnärerna Hanni Kamaly, Ida Isak Westerberg och Berith Stennabb som medverkar. Extra stort tack till Kulturbryggan för stödet till hela projektet Utom Husen. Tack till Diana Chafik, etnolog och projektledare som lett fokusgrupperna och till Mattias Desac som projektlett Utom Husen tillsammans med oss.